Täna hommikul käis Tallinna renoveeritavas bussijaamas veel vilgas koristustegevus ning töömehed askeldasid siin ja seal, kuid kella kaheks pärastlõunal võetakse busside ooteplatvormide poolt piirdetara ära ning reisijad võivad ootesaali sooja minna.
Bussijaam laseb reisijad tuppa sooja
OÜ Tallinna Bussijaam juhatuse esimees Andres Osula rõhutaski, et osa ootesaalist avatakse praegu just seepärast, et reisijad ei peaks õues külmetama, vaid saaksid soojas ruumis olla. Piletimüük jääb esilagu ikka välja konteineritesse. Kogu renoveeritud bussijaam avatakse pidulikult 19. detsembril.
Osula näitas kohapeal, et ootesaali ühes otsas käib alles remont ning see avatakse reisijatele jupihaaval, vastavalt tööde edenemisele. Ilmselt nädala pärast on osa ripplage paigas ning kasutusse läheb jälle üks lõik. Ootesaali lõpus hakkab tegutsema kohvik, mille tööpõhimõte on selles, et inimene saaks sealt võimalikult kiiresti oma söögi kätte.
«Ei saa ju nii olla, et bussi väljumiseni on jäänud veerand tundi, kuid inimene on endale toidu tellinud ja peab siis närveerima, kas ta ikka saab enne bussi väljumist söögi kätte või mitte,» selgitas bussijaama juht. «Seetõttu olemegi teinud nii, et reisija saab ise letist endale meelepärase söögi valida. Tegemist ei ole aga mingi kiirtoidukohaga. Kuu ajaga loodame kohviku valmis saada.»
Kui alates tänasest pääsevad inimesed bussijaama tagantpoolt, siis umbes nädala pärast tehakse lahti ka peauks. Kogu saal näeb välja nii, et peauksest sisenendes jääb kohe paremat kätt infolett. Otse ees paiknevad aga piletikassad. Vasakul seinaorvas hakkavad seisma piletiautomaadid. Nii et reisijatele jääb valikuvõimalus – kas osta bussipilet kassast või kasutada automaate. Ajutiselt, kuni piletiautomaatide paigaldamiseni pannakse seinaorva toolid, kus inimesed saavad istuda.
Osula rõhutas, et kogu info busside väljumise ja saabumise kohta hakkab olema elektroonilisel kujul. R-Kioski seinale paigaldatakse suur kolmest osast koosnev tabloo, kus on näha kõikide busside väljumis- ja saabumisajad. Peale selle on mitmes kohas üleval väiksemad ekraanid, kus jookseb operatiivinfo selle kohta, milline buss just saabus ning milline hakkab kohe väljuma.
«Kui vanasti olid piletikassad, infolett ja ooteruum kõik ühes kohas koos ning tekkis paras segadus, siis nüüd on ooteruum täiesti eraldi, et inimesed saaksid seal rahulikult bussi oodata,» selgitas Osula.
Mõned trepiastmed allpool asuvas ruumis hakkab paiknema pakihoid, kus on piisavalt palju kappe. Ruumi tagumises otsas seab end sisse lillepood. Varem oli samas paigas kohvik.
«Arhitektide üks suur palve oli, et WCsse pääseks ka maja seest,» ütles Osula. Seetõttu ehitatigi tualeti sissepääs pakihoiuruumi kaudu. Uudne on see, et edaspidi ei hakka WCs istuma tädi, kes kehakergendamise eest raha kasseerib. Uue süsteemi järgi on sissepääsu juures mündiautomaat, kuhu 30 senti sisse pannes on pääs WCsse vaba. Osula oli küll natuke murelik, et kuna inimest enam kohalpeal pole, võivad mõned kurjamid hakata tualeti sisustust lõhkuma või kaob näiteks seinalt roostevabast terasest kätekuivatusseade. Euroopa bussijaamades pidigi olema selline trend, et pannakse WCdesse jälle raha kasseerivad tädid istuma, sest palju lõhutakse ja varastatakse.
«Arhitektuuriliselt kõige olulisem on see, et jaamahoone Odra tänava poolne külg on täiesti avatud, koosnedes suuresti akendest,» ütles Osula. «See annab palju valgust ja avarust juurde.»
Bussijaama katusele on rajatud väike juurdeehitus, kus hakkavad paiknema kontoriruumid, samuti ventilatsiooni- ja muud tehnilised seadmed.
Bussijaama renoveerimise arhitektuurilise lahenduse koostas büroo KARISMA arhitektid, täpsemalt arhitektid Risto Parve ja Kai Süda.