Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Sõiduõpetaja: pikivahe mittehoidmine on tavaline ebaviisakus

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Autojuht on liikluses justkui anonüümne tegelane, kes ei soovi olla viisakas.
Autojuht on liikluses justkui anonüümne tegelane, kes ei soovi olla viisakas. Foto: Aldo Luud / SL Õhtuleht

OÜ Autosõit sõiduõpetaja Tarmo Salus peab ebaviisakust ja anonüümsust põhjuseks, miks enamik autojuhte ei hoia ohutut pikivahet, ning leiab, et selle vastu aitab vaid kvaliteetne koolitus.

Salus ütles, et pikivahe hoidmine on üks esmaseid asju, mis aitab liiklusõnnetusi, ka kõige väiksemaid plekimõlkimisi ära hoida. «Kui linnas toimub tipptunnil kasvõi üks pisike plekimõlkimine, on pool linnaliiklust sellest häiritud,» tõi ta näite, et õige pikivahe hoidmine aitab kogu liikluse sujumisele kaasa.

Põhjuseks, miks pikivahet ei hoita, pidas sõiduõpetaja ebaviisakust ning tahtmatust kaasliiklejatega arvestada. «Miks trügitakse järjekorras vahele? Kui mujalt võime leida hulganisti näiteid, kuidas kaaskodanikke aidatakse, siis sõidukirooli taga on inimene anonüümne ja igasugune austus või viisakus kaob,» sõnas Salus.

«Kui keeruline on tõsta korraks jalg gaasipedaalilt? Me ei peaks mõtlema, et mulle tehakse nüüd ära - las sõidab vahele see, kes tahtis. Ühe pikivahega ei kaota juht rohkem aega kui 2 sekundit!»

Saluse sõnul tutvustavad sõiduõpetajad seda põhimõtet oma koolitustel, kuid selle jutu lõpuks ütlevad kuulajad ikkagi, et siis ma ju ei jõuagi kohale, kui kõik vahele lasen.

«Kindlasti aitab pikivahe hoida sõidutempot ühtlasemana ja enda käitumist vähem agressiivsemana, rahulikumana,» oli Salus veendunud. «Siis on sujuv liiklus, pole tõmblemist, ei juhtu ka õnnetusi, sest on aega reageerida.»

Probleem on kogu Eesti liikluses

Eesti Liikluskindlustuse Fondi monitooring tuvastas, et ohutut pikivahet hoiab Tallinna liikluses vaid 31,3 protsenti sõidukijuhtidest.

«Mina ei tooks seda välja Tallinna-keskse probleemina, vaid üldse nähuna Eesti liikluses. Sama kehtib näiteks ka Tartu maantee kohta, kus kõike tuleb laiendada, pikendada, kiirendada ja suurendada. Kui aga üks auto sõidab pisut aeglasemalt, kui lubatud, tekib tema taha 20 autot, nina teise tagumikus kinni, nii et normaalset möödasõitu ei ole võimalik teha, vaid korraga peaks sõitma 5-10 autost mööda,» ütles Salus.

Tema hinnangul aitaks olukorda parandada kvaliteetne koolitus, et inimesed jõuaksid arusaamile, et pikivahe mittehoidmisest ei jõua varem kohale. Kontrollmehhanismi on praeguses õigusruumis Saluse sõnul raske teha.

Milline on õige pikivahe? «Meie õpetamismeetod räägib ajaloendamisest, sest vahemaad on inimesel silmaga raskem mõõta,» rääkis Salus. Soovituslik õige vahe on 1-2 sekundit linnas ja 4 sekundit maanteel. «Näiteks võtke üks laternapost, millest teie ees sõitev auto möödub ja loendage, mitme sekundi pärast teie selleni jõuate,» selgitas Salus.

Kindlasti aitab Saluse hinnangul kaasa ka iga tehnoloogiline uuendus, mis sõidukijuhtidele märku annab, et ta on eessõitjale ohtlikult lähedal. «Kuid meie koolituse filosoofia on selline, et kõige nõrgem lüli autojuhtimises on istme ja rooli vahel. Ükskõik kui vägev on auto ja kui palju selles lisatehnikat, kui inimene tahab midagi teisiti teha, ta seda ka teeb,» tõdes Salus.

Tagasi üles