Päevatoimetaja:
Mai-Brit Jürman

Probleemsed sabarootorid piirivalvekoptereid enam rivist välja lüüa ei tohiks

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Politsei- ja piirivalveameti helikopter Agusta Westland 139.
Politsei- ja piirivalveameti helikopter Agusta Westland 139. Foto: Toomas Huik

Mullu pani tootjatehase poolt kehtestatud lennuaja piirang piirivalvekopterid nii raskesse seisu, et ajutiselt ei saanud kasutada neist ühtegi. Tänaseks on tootjaga leping, mis tagab varuosade soetamisel sujuvama tegevuse ja mulluse olukorra põhjustanud sabarootori labad ei tohiks enam probleemiks kujuneda.

Mullu augustis ilmnes, et kõik Eesti piirivalvekopterid on rivist väljas – üks kopter oli hoolduses Belgias, teisel oli vigastatud sabastabilisaator ja kolmandal sabarootor.

«Toona oli põhjuseks Itaalia tootjatehase poolt ootamatult kehtestatud lennuaja piirang kõigile Agusta Westland-139 tüüpi kopteritele, mille sabarootori labad olid kasutusel kauem kui 600 lennutundi,» meenutas PPA lennusalga juht Kalmer Sütt.

Erakorraline piirang kehtestati mullu augusti lõpus seoses sama tüüpi kopteriga Brasiilias juhtunud õnnetusega. Kuna nimetatud koptereid, millele seetõttu tuli uued labad väljastada, oli üle maailma juba väga palju, võttis kõigile detailide väljastamine paratamatult aega ning kahe lennusalga kopteri jaoks jõudsid labad tootjafirmalt kohale oktoobrikuu teises pooles.

«AW on tänaseks välja töötanud ka uued sabarootori labad, mille ressurss on tunduvalt pikem praegu kasutusel olevatest,» rääkis Sütt. «Olemasolevate labade väljavahetamisega alustab lennusalk veel sellel aastal.»

Praegu kasutatavate labade ressurss on 600 lennutundi, mida olevat piisavalt kuni uute saabumiseni.

«Kui ootamatusi ei teki, siis ei tohiks sabarootori labade küsimus meile edaspidi suureks probleemiks kujuneda,» kinnitas Sütt.

PPA piirivalveosakonna lennusalgas on täna neli kopterit, nendest kolm AgustaWestland AW139 tüüpi ja üks Enström 480B kopter. Kaks lennusalga kopterit, pardatähistega ES-PWA ja ES-PWB, viibivad korralises hoolduses.

Neist esimesele teostatakse Tallinnas korralist 300-tunni/5 aasta hooldust ning prognoosi kohaselt saab kopteri tagasi teenistusse järgmisel nädalal. Piirivalvekopter pardatähisega ES-PWB viibib plaanilises 1200-tunni/4 aasta hoolduses Norras ning esialgse prognoosi kohaselt naaseb kopter tagasi Eestisse järgmise aasta jaanuaris.

«Erineva pikkusega hooldused Agusta Westland-139 tüüpi kopteritele on tootjafirma poolt ette nähtud iga 25, 50, 100, 300, 600 ja 1200 lennutunni tagant,» selgitas Sütt. «Iga 25 lennutunni järel tehtav hooldus kestab vaid mõne tunni, samas kui 1200 lennutunni hooldus võtab aega mitmeid kuid.»

Just sel hooldusel ongi praegu Norras viibiv kopter. Kõiki hooldusi, välja arvatud 1200 lennutunni hooldus, tehakse lennusalga oma jõudude ja vahenditega Tallinnas.

Sütt rääkis, et eelmise aasta lõpul eraldati varuosade jaoks lennusalgale lisaraha, samuti eraldatakse ka sel aastal täiendavalt lisasummasid varuosade soetamiseks.

«Kindlasti leevendab see praegust olukorda, kuid ei lahenda küsimust lõplikult. Vajalike varuosade nomenklatuur on ette ennustatav vaid teatava piirini ning meil ei saa tõenäoliselt kunagi olema sellist ressurssi, mis võimaldaks tellida kõiki komponente tagavaraks,» märkis lennusalga juht. «Samuti on meil tänaseks sõlmitud raamleping tootjafirmaga (AW), mis tagab varuosade soetamisel sujuvama tegevuse.»

Ta lisas, et järgmise aasta hankeplaanis nähakse ette ka raamlepingu sõlmimist kopterite remonttöid teostavate ettevõtetega, et vajadusel saada kiiret tuge nende ootamatute tööde osas, mida ise ei olda võimelised tegema.

Tagasi üles