Päevatoimetaja:
Liisa Ehamaa

Teder kritiseeris maksu- ja tolliameti tegevust Eesti-Vene piiril

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Karin Kangro
Copy
Illegaalse kütuseveo kahtlusega sõiduk.
Illegaalse kütuseveo kahtlusega sõiduk. Foto: Aldo Luud / Õhtuleht

Õiguskantsler Indrek Teder kritiseeris maksu- ja tolliameti tegevust Eesti-Vene piiril, kus nõutakse piiriülese kütuseveo lõpetamiseks kõigilt sõidukijuhtidelt paagis oleva kütuse deklareerimist ja sihtkohta jõudmiseks vajalikust suurematelt kogustelt maksude maksmist.

Teder asus menetluse käigus seisukohale, et maksu- ja tolliameti tegevus Venemaalt sõiduki standardpaagis sissetoodava kütuse maksustamisel ei ole õiguspärasuse ja hea halduse tava nõuetega kooskõlas.

Segadused piiril algasid tänavu juunis, kui maksu- ja tolliamet muutis radikaalselt oma praktikat sõiduki standardpaagis imporditava kütuse maksustamisel. Kuni selle ajani ei takistatud maksuvaba kütuse toomist Venemaalt isegi siis, kui seda tehti mitu korda päevas, alates juunist hakkas amet aga nõudma, et ka üks või kaks korda kuus ilma selge sihita Venemaal käivad inimesed arvestaks ja tasuks aktsiisi, käibemaksu ja tollimaksu kütuselt, mida nad ei vaja piirilt oma sõidu sihtkohta sõitmiseks.

Teder rõhutas, et ebaseadusliku kütuseäriga piiril tuleb võidelda, kuid seejuures ei tohi rikkuda inimeste õigusi ja vabadusi. «MTA uus halduspraktika loob aga olukorra, kus maksuvabastus jäetakse kohaldamata ka neile, kel on õigus seda saada: paar korda kuus omatarbeks Venemaalt kütust toovatele inimestele. Asjaolu, et MTA jättis aastaid kütusega äritsevatelt inimestelt impordimaksud kogumata, ei õigusta täna maksuvabastuste kohaldamata jätmist neile, kellel selleks Euroopa Liidu määruste ja direktiivide järgi õigus on. Üht äärmust ei saa asendada teisega,» ütles ta.

Samuti taunis ta maksude arvestamist läbi sihtkoha kriteeriumi, mille järgi tuleb maksud arvestada ja tasuda kütuselt, mida inimene ei vaja piirilt sihtkohta sõiduks. Kuna inimese sõidu sihtkohast sõltub ameti hinnangul maksusumma, venivad vaidlused sihtkoha ning selle tõendamise üle tollipunktis.

Õiguskantsleri kantselei teatel on amet läinud isegi nii kaugele, et nõuab inimeselt maksuvabastuse saamiseks kindla kontrollipunkti kaudu riigist lahkumist, kui väidetav sihtkoht ei asu Eestis. Ühelgi ametnikul ei ole samas õigust nõuda, et inimene liiguks kütuselt maksuvabastuse saamiseks kindlaid maanteid pidi, kuna see oleks vastuolus põhiseaduses sätestatud liikumis- ja tegevusvabadusega, märkis õiguskantsler.

Teder esitas täna rahandusministrile soovituse algatada aktsiisiseadust muutev eelnõu, et tunnistada kütuse maksustamisel palju segadust tekitanud sihtkoha kriteerium kehtetuks ning sätestada Euroopa Liidu õigust ja põhiseadust arvestavad meetmed piiriäärse ebaseadusliku kütuseäriga võitlemiseks. Muuhulgas soovitas ta kaaluda piirialade elanike osas madalamate maksuvaba kütuse piirmäärade kehtestamist ning analüüsida, kas seaduses oleks võimalik määratleda, alates mitmendast piiriületuskorrast teatud ajavahemiku jooksul kehtib eeldus, et kütuse toomine on kaubanduslikku laadi.

Maksu- ja tolliametil soovitas õiguskantsler loobuda kuni seaduse muutmiseni sihtkoha kriteeriumi kasutamisest ning arvestada, et Euroopa Liidu õiguse järgi võivad inimesed tuua aeg-ajalt Venemaalt sõiduki standardses kütusepaagis oma tarbeks maksuvabalt kütust. Lisaks soovitas ta ametil jälgida piiril tehtavas tollikontrollis hea halduse tava ja õiguspärasuse põhimõtet, sealjuures suhelda inimestega viisakalt ja tollikontrolliga mitte viivitada.

Tagasi üles