Päevatoimetaja:
Liisa Ehamaa

Autoärandajate eelistused mullu muutusid

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: Repro

Autovarguste arv Eestis jäi mullu 2008. aastaga võrreldes üldjoontes samaks, ent varaste eelistatud automarkide esikolmikusse sattusid kaks täiesti uut marki.



Varaste huvi 2009. aastal Eestis enim varastatud autotootja BMW toodangu vastu aastaga pea kahekordistus. Ometi pole BMW selles tabelis kõige säravam tõusja – selle au saab endale hoopis Honda, mille varguste arv aastaga pea neljakordistus.



«Ja need ei olnud mingid vanad autod, vaid korralikud Honda CR-Vd ja uued Civicud, mis kadusid kõikjalt Eestist – lisaks Tallinnale veel Pärnust, Tartust, Viljandist,» ütleb Põhja prefektuuri varavastaste kuritegude talituse juht Toomas Jervson.



Sihtmärgid odavnevad


Jaapani autotootja toodang pole Eesti autovaraste seas kunagi populaarne olnud. Ent seekordse tõusu taga on pigem meie lõunanaabrite, lätlastest ja leedulastest profivaraste huvi seda sorti masinate vastu.



Jervsoni sõnul ei uskunud ta mõni aasta tagasi hästi oma Peterburi kolleegi, kes kurtis, et vargad viivad sealkandis massiliselt ära Mazdasid. «Nüüd, kui meilgi on odavama klassi «jaapanlasi» võtma hakatud, on sellele ilmselt lihtne seletus – kuskil on selliste autode järele suur nõudlus,» kõneleb ta.



Leedu autovaraste huvi Eesti vastu tõendab kaudselt seegi, et oma kodumaal olid leedulastest profivargad mullu tunduvalt vähem toimekad kui tunamullu. Lätis ja Eestis püsib autovarguste arv viimasel kahel aastal üldjoontes samal tasemel.


Varguste edetabeli tipus trooniva BMW omanikud ei või end samuti kindlalt tunda, sest suur osa kadunuks jäänud bemaritest on uuemat tüüpi maasturid.



«X5, kuid meie piirkonnast läks ka mitu X6t, mis on huvitav selles mõttes, et see auto äsja tuli tehasetootmisest ja juba on varaste käes seadmed, mille abil neid autosid varastada,» räägib Jervson.



Edetabeli teisel kohal oleva Volkswageni vastu on varaste huvi Eestis kogu aeg suur olnud. Eelistatud markide osas siin erilisi muutusi pole: kadunuks jäävad ikka kümmekond aastat vanad või veidi uuemad Passatid.



Neljanda koha saanud Fordidest võib suure osa kanda ilmselt metalli kokkuostjate arvele, ent kohe järgneva Audi markidest on varastel endiselt oma kindel lemmik – kümmekond aastat vana A6, soovitavalt Avant.



Taas sai politsei murelapseks Toyota, sest uuesti hakkasid kaduma kallid Land Cruiserid. Nende ärandamiseks vajalik aparatuur on varaste seas üsna levinud.



GPS-seade avitab

Vargaid ei takista Jervsoni sõnul isegi see, kui autole on peale pandud lisaturvaseade, sest see on standardne ning sellega tegelemiseks läheb vargal vaid tavalisest minut kauem aega.



«Üldjoontes püsib meil autovarguste olukord juba viimased paar aastat stabiilne, jäädes Põhja prefektuuri piirkonnas 400 lähedale,» räägib ta. «Kui midagi soovitada, siis just kõigile Honda meestele – pange oma autole peale ka lisavarustust, näiteks GPS-seade.»



Jervsoni sõnul maksab viimane küll mõni tuhat krooni, ent sellest on auto hilisemal leidmisel alati abi.



«Ja veel – ärge jätke töötava mootoriga autosid talvel järelevalveta tänavale või kodumaja hoovi soojenema,» paneb ta sõidukiomanikele südamele. «Neid juhtumeid on palju, kus varas sel ajal, kui omanik köögis kohvi joob, autoga lihtsalt minema sõidab.»

Tagasi üles