5. juuli 2008, 00:00
Mart Kadastik: leitud Eesti
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Milline on atraktiivseim turismimaa? World Economic Forum, toetudes tuhande turismieksperdi arvamusele, andis esikoha Šveitsile. Järgnevad Austria, Saksamaa, Austraalia ja Hispaania. Soome on 12., Eesti 26., Läti 45. ja Leedu 47.
Šveits on maa, mille mägede vahel kulgemise muudab mugavaks rongiliiklus. Kiire ja täpne. Kui ostad kuu- või nädalapileti (näiteks Swiss Pass), võid terve maa mõistliku hinnaga läbi sõita. Kui ostad piletipaketi internetist, toimetatakse see sulle enne reisi koju kätte. Kuhu iganes.
Parem siiski, kui su kodu pole Eestis. Lahtri «asukohamaa» täitmiseks ette antud riikide nimekirjas Eestit polnud. Läti ja Leedu olid. Solvunult helistasin turismipakette müüvasse firmasse Swiss Travel System. Küsisin: kuhu on kadunud Eesti? Kas meil on Šveitsiga mingi probleem ajaloo tõlgendamisel?
Klienditeenindaja oli kõrvu kuuldavalt üllatunud. Kontrollis arvutist üle ja tunnistas: Estonia tõesti puudub, väga piinlik. Järgnesid vabandused ja kinnitused: «Eestlased on Šveitsis alati oodatud!» Juba meie vestluse ajal ilmus Estonia reisifirma netilehele, väärikalt Eritrea ja Etioopia vahele.
Tõsidus, millega Šveitsi firma suvalise helistaja märkust võttis, oli ootamatu. Ma ei ole ju Vene miljardär, kes tahab reserveerida tervet luksushotelli koera sünnipäeva tähistamiseks.
Aga võib-olla just seepärast ongi Šveits maailma atraktiivseim turismimaa: igast (võimalikust) turistist hoolitakse. Igaühest. Muide, Prantsuse president Sarkozy nägi probleemi selles, kui juuni algul vähenes Hiina turistide arv 1500 võrra päevas. Riigis, mis tahab olla atraktiivne, ei ole isegi president turistidest üle.
Eesti 26. koht on muljetavaldav. Eriti meie riiklikku PR-loidust arvestades. Eesti jätab seljataha Belgia, Itaalia, Tšehhi, Horvaatia, Tai. Venemaa on 64. Oleme turismiäris kõige konkurentsivõimelisem uue Euroopa riik. Ent hea koht näitab pigem potentsiaali kui seda, kas turistid on Eesti ka üles leidnud.
Kui ainsaks mõõdupuuks oleks loodus, langeks Eesti 43. kohale. Reitingus allapoole viivad meid ka ebasoodus hinnatase (60.) ja üleilmselt tagasihoidlik kultuuripärand (74.). Ettepoole toob meid «asjade korraldatus»: ärikliima, infrastruktuur, teenindus, turvalisus, hügieen. Puhas WC võib turistide hoiakut mõjutada enam kui keskaegne kirikutorn.
Eesti atraktiivsus ei ole taeva poolt kingitud, see sõltub meist endist. Aga seetõttu oleme kergesti haavatavad. Veel mõned klooritalgud veekeskustes, ja oleme uppunud väheköitvate turismimaade sekka.