Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Autoritele valmistab peavalu veel üksnes võidusamba rist

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Vabadussõja võidusamba makett.
Vabadussõja võidusamba makett. Foto: Peeter Langovits

Vabadussammas ise on tõenäoliselt lõpliku väljanägemise saanud, rist selle otsas pakub aga veel mõtlemisainet.

Kaitseministeeriumi suur saal oli eile keskpäeva paiku paksult ajakirjanikke, piltnikke ja operaatoreid täis. Kõik tahtsid näha Vabadussõja võidusamba ja selle ümbruse vastvalminud maketti.


«On ikka palju parem kui eelmine,» tõdes maketti eest ja tagant põhjalikult uurinud abilinnapea Taavi Aas. «Kui kõrvutada seda eelmisega, mis oli konkursil, siis erinevused on päris suured. Täna siin näidatu on hea tulemus, mis kujuneb korralikuks töövahendiks spetsialistidele, kes saavad üle vaadata vaidlusalused kriitilised kohad.»


Aas lisas, et autorid ja projekteerijad on linnavalitsuse asjatundjate esitatud ettepanekuid põhimõtteliselt arvestanud. On jäänud vaid mõned tehnilised nüansid, millele tuleb töö käigus õige lahendus leida.


Klaasi käitumine valguses


Nii Aasa kui ka sammast ümbritseva maa-ala arhitektuurse lahenduse kavandanud arhitekt Kersti Lootuse hinnangul on tehniliselt kõige keerulisem just Mayeri trepi ülemine ots, kus mitu tasapinda tuleb omavahel sujuvalt liita. Seda kohta peavadki projekteerijad veel täiendavalt lihvima.


Võidusamba ideekavandi üks autoreid Rainer Sternfeld märkis, et maketi ümbertegemisel on autorite esialgne põhisõnum alles jäänud ja isegi tugevnenud ning see on kõige olulisem. Samas on samba lahendus pikkades ja tulistes vaidlustes vaid paremaks läinud.


Sternfeld lisas, et kui võidusamba postament on nüüd tõenäoliselt lõpliku kuju saanud, siis selle otsas paikneva risti detailide osas tuleb veel vaeva näha.


Samba ideekavandi teine autor Andri Laidre ütles, et järgmisel nädalal lähevad nad koos Sternfeldiga Tšehhi klaasitehasesse, kus neile näidatakse samba kuut kokkupandud klaaspaneeli koos sisemise valgustusega. See annab autoritele juba tõetruu ettekujutuse, kuidas võidusamba postament hakkab tegelikkuses välja nägema.


«Joonistel võib ju kõik ilus välja paista, kuid kuidas klaas hakkab valguses käituma, seda on paberil raske hinnata,» selgitas Laidre. «Esialgu läheme vaatama ainult postamenti, mis on kümme korda lihtsam kui rist selle otsas. Enne lõpliku heakskiidu andmist tahame loomulikult ka seda lahendust tegelikkuses näha.»


Laidre lisas, et esialgu soovisid autorid teha samba võimalikult monoliitsena, läbivate kinnitusteta. Tšehhi klaasimeistrite arvutuste järgi on aga poltide kasutamine ainuke võimalus, et tagada 24 meetri kõrguse samba turvalisus ning vältida üksikute paneelide allakukkumist.


Üheksa jalaga taburet


Kuna ohutus on tähtsaim, olid autorid nõus teatud kompromissidele minema. Klaasitootjate sõnul ei tule tehnoloogiliselt kõne alla ka paneelide suurendamine, nagu samba autorid välja pakkusid.


Võidusamba ehitustööde projektijuht ja tellijapoolset järelevalvet tegeva firma Telora-E juhatuse liige Kalev Pikaru ütles, et täna algab samba vundamendi valamine. Ise nimetas ta seda rajatist üheksa jalaga taburetiks, sest vundamendi all maa sees on üheksa vaia. Ühe päevaga peaks valu valmis saama, kuid betooni kivistumine võtab aega mitu nädalat.


«Edasi tuleb juba tšehhide rida,» ütles Pikaru. «Nad peavad hakkama mõtlema, kuidas klaassammast vundamendile paigaldada. Meie järgmine ülesanne on aga leida hanke korras ehitaja kogu sambakompleksi rajamiseks.»


Linnakujunduse komisjoni asjatundjad kogunevad tõenäoliselt järgmisel nädalal, et uuest maketist lähtuvalt veenduda, kas varem õhku jäänud küsimused on ikka lahenduse leidnud. Pärast seda paigutatakse makett linnavalitsuse hoone infosaali esialgse maketi kõrvale, et kõik asjast huvitatud näeksid, milliseid muudatusi on aasta jooksul tehtud.


Praeguseks on linnavalitsus väljastanud kahe etapi ehitusload, mille alusel võib töid teha kuni klaassamba püstitamiseni. Kolmas ehitusluba saab vajalikud allkirjad alles siis, kui on olemas võidusamba lõplik projekt.

Tagasi üles