Abituriendid paluvad kiiresti parandada katseeksami juhendites ja võtmetes sisalduvad vead ja mitmeti tõlgendatavad sõnastused ning anda õpetajatele ja õpilastele rohkem aega uue eksami ettevalmistuseks.
Muuhulgas leiavad pöördujad, et segaseks jääb eksami ühe osa, arutleva lühikirjandi kirjutamise eesmärk, kui arutluse tulemus on juba ette antud. Kitsas teemavalik ning puudulik sõnastus ei lase nende hinnangul õpilasel oma arvamust ja maailmavaadet esile tuua ega iseseisvalt järelduste ja lahendusteni jõuda. Kritiseeritakse ka lugemisülesande puhul esitatavaid vastandlikke nõudmisi ning asjaolu, et seda hindab vaid üks parandaja.
Pöördumist toetas oma allkirjaga 94 õpilast Tallinna reaalkoolist, 137 õpilast Hugo Treffneri gümnaasiumist ning 34 õpilast Miina Härma gümnaasiumist.
Alljärgnevalt edastab Postimees abiturientide pöördumise täisteksti.
«Avalik pöördumine hr Märt Hennoste, hr Jüri Valge, hr Jaak Aaviksoo, Riikliku Eksami- ja Kvalifikatsioonikeskuse ning Haridus- ja teadusministeeriumi poole
Kõigi eelduste kohaselt ootab 2012. aasta kevadel gümnaasiumi lõpetavaid õpilasi ees varasemast tunduvalt erinev eesti keele riigieksam. Eksamiformaadi muutus on tekitanud rahulolematust ja tõstatanud mitmeid küsimusi, millele aineõpetajail vastuseid ei ole. Tekkinud olukorras peavad Hugo Treffneri gümnaasiumi ja Tallinna reaalkooli abituriendid oma kohuseks uue formaadi sisulistele ja vormilistele kitsaskohtadele tähelepanu juhtida ning asjakohaseid selgitusi nõuda. Gümnaasiumi lõpueksamite tulemused on enamikule gümnasistidest määravad edasiõppimise seisukohalt, mistõttu ei tohi kõnealuse eksami vajakajäämiste mõju alahinnata.
Õpetajate Lehes 21.10.2011 ilmunud artiklis «Eksami katsetamine 2011» tuuakse välja järgmist: «Eksamid ei ole pelk kontrollivorm, vaid nende abil suunatakse kaudselt õppeprotsessi, määratakse õpetuse dominandid, tagatakse õppetöö süstemaatilisus ja tulemuslikkus, arendatakse ja ühtlustatakse hindamist, tagatakse õppetöö kvaliteet.» Kirjeldatud kaudne suunamine saavutatakse aga sellega, et õpilased ja õpetajad keskenduvad häid tulemusi soovides paratamatult igakülgsele ettevalmistusele riigieksamiks. Kuivõrd uus eksamiformaat sai kinnituse alles 2011. aasta mais, on ilmne, et tänavused abituriendid ei suuda eksamiks 2014. aasta lõpetajatega võrreldaval määral valmistuda kas või sellepärast, et esimestel on lõviosa kursustest juba eelmise eksami poolt määratud «dominantidele» toetudes läbitud. Sisulisele eelneva vormilise muudatuse põhjendatus on väga küsitav. Näib, et kevadisi lõpetajaid ootab ees lihtsalt üks katseeksam – vähetähtis vaheetapp üleminekul uuele õppekavale.