Kehva ühistranspordi tagajärg
Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti liidu (AMTEL) tegevjuhi Arno Sillati hinnangul kergitab autode keskmist vanust asjaolu, et varasematel aastakümnetel on Eestisse toodud suur hulk kasutatud sõidukeid.
Vanad autod aga püsivad jätkuvalt kasutuses, kuna paljudel inimestel pole raha auto uuendamiseks, seda eriti piirkondades, kus napib tööd.
Sillati sõnul märgib rolli ka puudulik ühistransport ääremaadel. Inimestel pole raha auto vahetamiseks, aga sõiduriist on hädavajalik, sest muidu ei pääse liikuma. «Euroopa arenenud riikides hoiab riik nö ääremaadel elu sees raudteeühendustega. See on kulu riigikassale, kuid tulemusena püsib elu ka kaugemates piirkondades,» selgitas Sillat. Ta lisas, et eraettevõtte poolt teenindatud bussiliiklus peab tootma kasumit ja seda hõredalt asutatud piirkonna teenindamine enamasti ei taga.
Liiga palju «surnud hingi»
Oma osa nii kõrgel autode keskmisel vanusel on tema hinnangul ka maanteeameti registris olevad «surnud hinged», mida Sillati sõnul suure tõenäosusega kunagi liiklusse ei tule. «Need on juba hävinenud, riigist väljamüüdud jms autod, mida registrist enam mõistlikult välja ei saa,» tõi ta näite.
AMTELi hinnangul hakkaks Eesti autopargi keskmine vanus vähenema juhul, kui Eestis müüdavatest autodest oleksid 30 000 uued masinad. «Praegune majanduskasvuga kaasnev trend uute ja uuemate autode soetamisele annab siiski lootust pargi vanuse kasvu peatsele peatumisele,» oli Sillat lootusrikas.
Ta lisas, et sellele trendile on andnud hoogu paari aasta eest riigiametite ja AMTELi koostöös läbi viidud kasutatud autode turu korrastamine, mille tulemusena on Eestist pärit kohaliku liiklusajalooga autode hinnatase tõusnud. See omakorda on elavdanud autode vahetamist.