Või teine näide. Mõne nädala eest sattusin poes pealt kuulma vanaema, kes rääkis oma lapselapsele, kui tähtsad koolikatsed teda ees seisavad. Tirtsule tekitati sellega tõeline stress. Hoidsin küüned pihus, et mitte minna seda vanaema noomima. Kui lapsevanem rõhutab, et need katsed on väga olulised ja et nendega otsustatakse ära kogu tulevik või kui kehva soorituse eest last karistatakse või noomitakse, siis see on kuritegu lapse vastu! Sellesse ei saa leebelt suhtuda! Kui pealesunnitud koolikatsed tehakse siiski läbi, on õige öelda, et sa lähed kooliga tutvuma, las tädid-onud mängivad sinuga ja selle käigus ka küsivad üht-teist.
Tegelikult on mõtet lapsi testida alles seitsmendas-kaheksandas klassis, kui neil on tekkinud juba huvi mõne valdkonna vastu.
Kuidas kasvatada tubli laps, kes ei lähe ekraanilt nähtust hulluks ja saab koolistressiga hakkama?
Pange digivahendid korra kõrvale, õhtustage perega ühiselt laua taga ja arutage päevasündmusi! Uuringud on näidanud, et sellistes peredes kasvavate laste õpitulemused ja sotsiaalsed oskused on paremad ning nad on enesekindlamad ja oskavad oma emotsioone paremini reguleerida. Ja see ei nõua rohkem kui tunnikest pere seltsis.
Teiseks tuleb õpetada oma lastele eesmärkide seadmist. Näiteks küsides, mis on tema plaanid homseks, mida ta tahab homme ära teha. Oma käitumise ja tegutsemise läbimõtlemine on tulevikuks ülioluline oskus!
CV Kristi Vinter (38)
1986–1997 Pärnu Ülejõe gümnaasium
1997–2000 Tallinna pedagoogiline seminar, kutsekõrghariduse diplom lasteaiaõpetaja erialal
2001–2003 Tallinna Pedagoogikaülikool, pedagoogika bakalaureusekraad alushariduse pedagoogi erialal
2003–2006 Tallinna Ülikool, magister artium kraad kasvatusteaduste erialal (teadusmagister)
2008–2013 Tallinna Ülikool, kasvatusteadused, PhD
Töötanud Tallinna Meelespea lasteaias ja Tallinna Tihase lasteaias õpetajana ning Tallinna Linnupesa lasteaias juhataja asetäitjana õppe-kasvatustöö alal
2006–2006 Hea Alguse koolituskeskus, lepinguline koolitaja
2007–2012 Tallinna pedagoogiline seminar, lektor
2010–2012 Tallinna Ülikool, kasvatusteaduste instituudi lepinguline õppejõud; kommunikatsiooni Instituudi meediahariduskeskuse juhataja; pedagoogilise seminari lektor ja hiljem rektor
2013–2015 Tallinna Ülikooli kasvatusteaduste instituudi direktor
2015–... Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituudi direktor