Päevatoimetaja:
Uwe Gnadenteich
+372 666 2071

Eesti tõusis ELi kümne liiklusohutuima riigi hulka

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Andres Einmann
Copy
2014. aastal toimunud liiklusõnnetus Valgamaal Karula vallas Võru-Mõniste-Valga maantee 74,4 kilomeetril ehk peaaegu samas kohas, kus seekord samuti auto üle katuse rullus.
2014. aastal toimunud liiklusõnnetus Valgamaal Karula vallas Võru-Mõniste-Valga maantee 74,4 kilomeetril ehk peaaegu samas kohas, kus seekord samuti auto üle katuse rullus. Foto: Politsei

Eestis väheneb liiklusõnnetustes hukkunute arv kiiremini kui Euroopa Liidus keskmiselt ning eelmisel aastal tõusis Eesti ELi 28 liikmesriigi seas kümne ohutuima riigi sekka.

Euroopa Komisjoni täna avaldatud liiklusohutusstatistika kohaselt hukkus 2015. aastal Euroopa Liidu teedel 26 000 inimest ehk 5500 võrra vähem kui 2010. aastal. Samas ei ole võrreldes 2014. aastaga ELis olukord paranenud, teatas Euroopa Komisjoni esindus Eestis.

Eestis vähenes liiklussurmade arv 2014. aastaga võrreldes 15 protsenti.

2015. aastal oli keskmine liikluses hukkunute arv Euroopa Liidus 51,5 liiklussurma miljoni elaniku kohta, mis on ligikaudu sama palju kui kahel eelneval aastal. Liiklussurmade vähenemise aeglustumise põhjuseid on mitu, näiteks on meie linnades kaitseta liiklejate ja sõidukikasutajate vastasmõju üha suurem.

Eestis oli 2015. aastal liiklussurmade arv miljoni elaniku kohta 50, mis on 15 protsenti vähem, kui 2014. aastal, mil liikluses hukkus 59 inimest miljoni elaniku kohta. Selle näitajaga oli Eesti möödunud aastal liiklusohutuse poolest 28 liikmesriigi hulgas kümnendal kohal.

Alates 2015. aastast hakkasid liikmesriigid komisjonile esitama ka andmeid raskete vigastuste kohta. Praeguseks laekunud andmete põhjal sai komisjoni hinnangul Euroopa Liidu teedel 2014. aastal tõsiselt vigastada 135 000 inimesest. Suure osa neist moodustavad vähem kaitstud liiklejad, nagu jalakäijad ja jalgratturid.

Liiklusõnnetustes hukkunute ja vigastatutega kaasnevad taastusravi- ja tervishoiukulud ning materiaalne kahju on kogu hinnanguliselt vähemalt 100 miljardit eurot aastas.

Euroopa Komisjoni transpordivolinik Violeta Bulc märkis, et viimastel kümnenditel on Euroopa riigid saavutanud muljetavaldavaid tulemusi liiklussurmade vähendamisel, kuid praegune seisak tekitab muret.

«Kui Euroopa tahab saavutada oma eesmärki ja vähendada 2020. aastaks surmaga lõppevate liiklusõnnetuste arvu poole võrra, tuleb selle saavutamiseks palju rohkem ära teha. Kutsun liikmesriike üles suurendama jõupingutusi selle eesmärgi poole püüdlemisel ja kampaaniate korraldamisel. See võib küll olla mõnevõrra kulukas, kuid ei ole võrreldav sotsiaalkuludega, mis kaasnevad liiklusõnnetustes hukkunute ja vigastatutega,» märkis Bulc.

Liiklusekspert: hukkunute kõrval tuleb arevestada ka vigastatuid

Tallinna tehnikakõrgkooli liiklusohutuse lektor Sven Kreek ütles Euroopa liiklusstatistikat kommenteerides, et liikluse ohutuse puhul ei tohiks arvestada mitte ainult hukkunuid, vaid ka vigastatuid.

«Hukkunute arv ei tohiks olla kindlasti niiöelda A ja O, mille järgi me otsustame, kas meil on liiklusega kõik hästi või mitte. Tegelikult kujundavad liiklusohutuse ka kerged ja rasked vigastused, joobes juhid ja kiiruseületajad. Me kipume statistikat uskuma ja usaldama, aga see ei määra meie liiklusturvalisust,» märkis Kreek.  

Ta tõstis esile, et 2015. aastal moodustasid jalakäijate õnnetused 36 protsenti kogu õnnetuste arvust ning just see on koht, kus me peaksime mõtlema, kas Eestis on turvaline jala liigelda. Jalakäijaõnnetustest omakorda juhtus 40 protsenti reguleerimata ülekäiguradadel ja 61 protsenti päeva ajal, kus kõik peaksid üksteist hästi nägema.

«See paneb omakorda mõtlema meie liikluskultuuri üle. 30 protsenti kõigist õnnetustest on põhjustatud kiiruseületamisest ning ainult 35 protsenti juhtidest sõidab asula sees lubatud kiirusega.  Sealjuures ületatakse kiirust keskmiselt 20 – 40 kilomeetrit tunnis,» lausus Kreek.

Ta lisas, et joobes juhtimise teema on samuti väga valuline, sest koguni 11 protsenti liiklusõnnetustest põhjustavad joobes juhid. 21 protsenti kõigist liiklussurmadest põhjustavad samuti joobes juhid, see tähendab Kreegi sõnul, et iga viies inimene hukkub joobes juhi läbi.

«Me ei tohi ainult keskenduda hukkunutele, vaid märkama ka teisi asju, mis meie liikluses toimub,» toonitas ta.

Liiklussurmade arv miljoni elaniku kohta Euroopa Liidus

 

2010

2014

2015

2014–2015

2010–2015

Belgia

77

65

67

4 %

-10 %

Bulgaaria

105

91

95

4 %

-12 %

Tšehhi Vabariik

77

65

70

7 %

-8 %

Taani

46

32

30

-8 %

-35 %

Saksamaa

45

42

43

3 %

-5 %

Eesti

59

59

50

-15 %

-16 %

Iirimaa

47

42

36

-15 %

-22 %

Kreeka

112

73

74

2 %

-36 %

Hispaania

53

36

36

0 %

-32 %

Prantsusmaa

64

53

54

2 %

-13 %

Horvaatia

99

73

82

13 %

-18 %

Itaalia

70

56

56

1 %

-17 %

Küpros

73

52

66

27 %

-5 %

Läti

103

106

94

-11 %

-14 %

Leedu

95

91

82

-10 %

-19 %

Luksemburg

64

64

58

-9 %

0 %

Ungari

74

63

66

3 %

-13 %

Malta

36

24

26

10 %

-27 %

Madalmaad

32

28

28

0 %

-12 %

Austria

66

51

56

10 %

-14 %

Poola

102

84

77

-8 %

-25 %

Portugal

80

61

60

-2 %

-33 %

Rumeenia

117

91

95

4 %

-21 %

Sloveenia

67

52

58

11 %

-13 %

Slovakkia

65

48

51

6 %

-22 %

Soome

51

42

48

15 %

-3 %

Rootsi

28

28

27

-2 %

0 %

Ühendkuningriik

30

29

29

-1 %

-4 %

EL

63

51

51,5

1 %

-17 %

Tagasi üles