Tallinna Sadama endiste juhtide kapist pudenes hiljuti välja järjekordne luukere ehk 50 miljonit eurot maksnud jäälõhkuja Botnica, mille ostu hakkas sel nädalal uurima riigiprokuratuur.
50 miljonit eurot vana jäämurdja eest: kas Tallinna Sadam astus ämbrisse või tegi tõesti hea diili? (2)
Asi sai alguse sellest, kui sadama tegemisi uurinud riigikogu liikmetel tekkis kahtlus, et hind, mis 2012. aastal Botnica eest maksti, oli liiga kõrge. Nimelt oli Botnica Eestisse jõudmise hetkeks juba 14 aastat Soome lipu all jääs rassinud. Lisaks leidsid riigikogu liikmed Tallinna Sadama dokumentide hulgast võltsimise tunnustega pabereid.
Kuna Tallinna Sadama ja Botnica ümber toimuv tekitab mitmeid küsimusi, kutsus Postimees selgitusi jagama Ülo Eero. Eero oli mees, kes vahendas Eestile Botnica müümist ning kes on viimastel aastatel juhtinud ettevõtet, millele laev kuulub.
1. Botnica ehitamine läks 1998. aastal maksma 303 miljonit marka ehk 50 miljonit eurot. Kuidas on võimalik, et laeva hind 14 aastaga ei muutu?
Eero sõnul ei tasu vaadata laeva ehitushinda, vaid raha, mida laevaga teenida võib. 2013-2014. aastal teenis laev Kara merel ja Põhjamerel töötades 65 000-70 000 dollarit päevas. «Sealt tuleb see laeva väärtus, mida ta on võimeline sisse tooma, mitte see, mis on tema ehitushind,» ütles Eero.
Kuna Botnica suudab jää lõhkumise kõrval teenindada tuuleparke ja naftaplatvorme, siis on laev kahe suvega teeninud 11,4 miljonit eurot.
2. Miks oli hind just 50 miljonit?
Eero sõnul on tegemist numbriga, mille käisid välja laeva müüjad. Kummaline detail on aga see, et väidetavalt ei andud mitte ükski rahvusvaheline laevade hindaja oma arvamust Botnica väärtuse kohta ning Eesti leppis ilma igasuguste läbirääkimisteta müüja nõutud hinnaga. «Minu arusaamise järgi ei ole mitte ükski riiklik firma, kes sel ajal Botnicaga tegeles, laeva reaalselt lasknud mitte kuskil hinnata,» ütles Eero.
3. Kas keegi sai kasu?
Riigikogu Tallinna Sadama uurimiskomisjon saatis prokuratuurile avalduse alustada uurimist seoses Botnica ostmisega. Kaks nädalat hiljem lisas riigiprokurör Laura Feldmanis uurimiskomisjoni saadetud materjalid Tallinna Sadama korruptsioonikahtlusi käsitleva kriminaalasja juurde. Kas keegi võis kasu saada Botnica ostmisest just sellise hinna eest selgitab uurimine.
4. Kas Eesti sai tehinguga vastu pükse?
Botnica omanikfirmat TS Shippingut auditeerinud Deloitte nõudis, et laeva väärtus ära hinnataks. Eero sõnul pakkus Londonis baseeruv Clarksons jäälõhkuja hinnaks 45 miljonit dollarit, sakslased aga 50 miljonit dollarit. Eurodes teeb see vastavalt 41 miljonit ja 45,7 miljonit. «Kuidagipidi me ei saa tulla selle väärtuseni, mis siin igal pool ringleb – olgu ta siis 35 [miljonit – toim.] või kui palju,» ütles Eero hinda kommenteerides.