Keskkriminaalpolitsei korruptsioonikuritegude büroo politseinikud pidasid oktoobri ja novembri lõpus Tallinnas ja Sillamäel kinni viis sõidukite tehnoülevaatajat, keda kahtlustatakse korduvas altkäemaksu võtmises ja ametialases võltsimises.
Mastaapne pettus tehnokontrollis: ülevaatajad lubasid autosid ja busse altkäemaksu eest liiklusesse
Postimehele laekus novembri alguses anonüümne vihje, mille kohaselt kahtlustatakse Sillamäe tehnoülevaatajaid altkäemaksu võtmises. «Nimelt teostati tehnoülevaatust ainult sõidukite tehniliste passide esitamisel. Sõidukid reaalselt kohal ei käinud ja lisaraha eest tunnistati mittekorras autod korrasolevaks,» kirjeldas vihje saatja.
Riigiprokuratuurist kinnitati täna, et oktoobri lõpus pidasid politseinikud Sillamäel kahtlustatavatena kinni kaks OÜ Vlad Auto tehnoülevaatajat. Lisaks peeti novembri lõpus Tallinnas kinni kolm Tallinna Linnatranspordi ASi tehnoülevaatuspunkti töötajat.
Prokuratuuri teatel heidetakse kahtlustatavatele ette positiivse ülevaatusotsuse tegemist sõidukitele, mis ei olnud tegelikult nõutavas tehnilises korras. Menetluse all on ühtekokku üle 100 juhtumi, kus eri kategooria sõidukite tehniline seisukord ei pruukinud olla liikluses osalemiseks piisav.
«Neis kahes kriminaalmenetluses seni kogutud andmed näitavad, et nii Tallinnas kui Sillamäel tegelesid ametnikud altkäemaksu võtmisega süstemaatiliselt. See, milliseks kujuneb kahtlustuse ulatus ja kui paljudele altkäemaksu andjatele esitatakse kahtlustus, selgub menetluste käigus lähemal ajal,» märkis riigiprokurör Steven-Hristo Evestus.
Keskkriminaalpolitsei korruptsioonikuritegude büroo juhi Mati Ombleri sõnul laekub politseile seda laadi rikkumiste kohta informatsiooni pidevalt ning tehnoülevaatuse punktid üle kogu Eesti on korruptsioonikuritegude büroo ametnike kõrgendatud tähelepanu all.
«Sõidukid ei käi tehnoülevaatusel lihtsalt selleks, et linnuke kirja saada. Tehniliselt mittekorras sõidukid ei ole ohtlikud mitte ainult sõiduki kasutajaile, vaid kõigile liiklejatele,» sõnas ta.
Tehnoülevaatajate korruptiivse käitumise tõttu võib Ombleri sõnul liiklusesse sattuda hulk tehniliselt mitte korras sõidukeid. «Kui ülevaatuse saavad sõidukid, mis lekivad õli või mille heitgaasid on paigast ära, siis on see halb nii keskkonnale kui ka inimeste tervisele. Kui aga ülevaatuselt lastakse läbi sõidukid, mille pidurid on ebaühtlased, nõrgad või näiteks puuduvad tagumised pidurid sootuks, siis on need kõik liikluses potentsiaalsed liiklusõnnetuse põhjustajad. Ei pea ilmselt seletama, mis juhtub, kui selline sõiduk õnnetuse vältimiseks maksimaalselt pidurdama peab,» rääkis ta.