Oma suurte kütusekuludega silma paistnud keskerakondlasest parlamendisaadik Priit Toobal on saanud kõikidelt ministeeriumidelt ülevaate ministrite kütusekulude kohta. Suurima tankija tiitel jääb aga endiselt keskerakondlasele.
Toobali uurimistöö tulemus: ministrid pole pooltki nii kõvad kütusetarbijad kui tema
Kui ajaleht Sakala paljastas Toobali suured kütusekulud, saatis Toobal omalt poolt kõikidele ministeeriumitele teabenõude. «Pöördun teabenõude korras informatsiooni saamiseks selle kohta, kui suur on ministri ametiauto kütusekulu alates käesoleva valitsuse koosseisu algusest (9.05 2015) kuni praeguse hetkeni (19.10 2015),» teatas Toobal.
Detailselt soovis ta teada kuu lõikes tankimiste kuupäeva ja kellaaega, kohta, kütuse liiki, kogust ja makstud summat. Seda kõike tankla täpsusega!
Tänaseks on Toobal oma vastused ministeeriumitelt saanud. Postimees tegi vastustest kokkuvõtted arvutades välja keskmised. Ainsana ootab ta vastust veel peaminister Taavi Rõivase kulude kohta, kuna palve edastati politsei- ja piirivalveametile.
Pea kõik on talle vastanud just nii täpselt nagu Toobal nõudis (oktoobri kulusid ei olnud paljudel veel esitada). Aga näiteks siseministeerium teatas, et ei anna julgeolekukaalutlustel Toobalile infot siseministri täpse liikumise kohta (kellaaeg, tankla ja asukoht).
Ei ole mingisugust anomaaliat minu puhul, seda tahtsingi tõestada. Priit Toobal
Selgus, et selliste kulutustega, nagu olid Toobalil mais ja juunis, ei ole keegi ühelgi kuul maha saanud. Kõige lähemale pürgib sotsiaalkaitseminister, kelle autot tangiti mais 572 euro eest. Samas toonitas kantsler Marika Priske, et ministri sõidukit kasutatakse ka ametnike töösõitudeks.
Michal tankis kogemata bensiini
Kusjuures kinnitavad teisedki ministeeriumid, et kütusekulu ei ole seotud vaid ministri sõitudega. «Autot on kasutatud ka muudeks ministeeriumi jaoks vajalikeks sõitudeks ning teiste ministeeriumi töötajate transportimiseks,» teatas näiteks justiitsministeerium.
«Välisministri ametiautot kasutatakse ka välisministeeriumi väliskülaliste (suursaadikud, riigivisiidid, jms) ja töötajate transpordiks,» kinnitas välisministeerium.
Kuluhüvitiseks ette nähtud 3368,03 eurost kulutas aga Toobal kolme kuu ja ühe nädala jooksul 2490,67 eurot kütusele. Ainuüksi juunis haukas kütus kogusummast 905 eurot. Kuid ka maikuus oli poliitiku sõidugraafik tihe: siis tasus ta kütuse eest 866 eurot, kirjutas Sakala.
Võrreldes teiste ministeeriumitega hakkab silma veidi suurem kulu ka justiitsministri autole.
«Analüüsisime andmeid ja vaatasime ka kilomeetreid ja meie ministri auto on kokku maha sõitnud selle ajaga (esitati ülevaade maist oktoobrini) 14 351 km, keskmiselt 2870 km kuus. Seal sees on kaks visiiti Riiga,» kinnitas justiitsministeeriumi avalike suhete juht Riina Solman.
Priit Toobal teatas Sakalale, et tema sõidab sõltuvalt aastast läbi 60 000 – 80 000 kilomeetrit. Kui võtta Toobali aasta keskmiseks läbisõiduks 70 000 kilomeetrit, tuleb kuu keskmiseks 5833 kilomeetrit, arvutas Sakala.
Kui Toobal oma teabenõudega anomaaliaid ei tuvastanud, siis mõne seiga elust enesest küll. Näiteks selgub majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi aruandest, et 14. juunil tankis minister ekslikult diisli asemel pea 60 liitrit bensiini.
Minister Kristen Michal pidi tasuma oma rahakotist auto pukseerimise ning vale kütuse paagist eemaldamise kulud 437.78 eurot.
Kuidas jäi Toobal oma uurimustööga rahule?
Toobal nendib, et ei ole põhjalikult jõudnud veel vastustesse süveneda. «Nii palju olen teinud, et olen küsinud juurde ministrite autode liisingumakseid,» ütles Toobal.
Saadik lisas, et tema eesmärk oligi, et ajakirjandus ka ministrite kuludest räägiks, muidu on luubi all vaid riigikogu liikmete liisingud.
«Kui kokku panna ministrite autojuhipalk, liisingu maksed ja kütus, siis nendele kulub tihti peale rohkem raha kui mõnel ministril on rahvamandaati,» teatas Toobal. «Kas te sotsiaalkaitseministri kulusid ka vaatasite?» lisas ta. Vaatasime küll. Viie kuuga kulutas minister kütusele sama palju kui Toobal kolme kuu jooksul - veidi üle 2300 euro.
Toobali sõnul tema keskmine kütusekulu alla 600 euro. «Ei ole mingisugust anomaaliat minu puhul, seda tahtsingi tõestada, » ütles Toobal.
Toobal: ärge tehke tühjast numbrit!
Samas pidi ta nentima, et ükski minister ei ole suutnud tankida ühes kuus 900 euro eest kütust. «Sellega ma nõustun, aga ministrid tihti sõidavad ka oma autodega. Kui see kokku liita, siis ongi sama number, nii et ei ärge tehke tühjast kohast numbrit!» soovitas Toobal.
Ta lisas, et iga kuu ei tangi ka tema 900 euro eest. Tõepoolest, näiteks aprillis kulus Toobalil kütusele 543 eurot.
«Kui on riigikogu istungid, siis on võimalik mööda maakondi liikuda vähem. Kui on istungite vaba periood, siis on rohkem sõita,» ütles Toobal ja tõi mõned näited.
«Eelmisel nädalal sõitsin maha ligi 2000 kilomeetrit, eile sõitsin maha 500 kilomeetrit. Täna oleme väljasõidul Lääne-Virumaal, siit ma sõidan hiljem Tallinnasse ja läbisõiduks tuleb ligi 300 kilomeetrit.»
Toobal põhjendas Sakalale oma kulusid sellega, et vajab maakodus suurt kütusevaru. «Kuna tangin üksnes Statoili jaamades ja maakodust on lähim jaam 30 kilomeetri kaugusel, siis ma ei salga, et mul on maakodus alati ka kütusevaru, juhuks kui peaks tarvis minema. Vaid tankimiseks 60 kilomeetrit sõita ei ole minu arvates kuigi otstarbekas,» selgitas Priit Toobal ning lisas, et tal on maakodus alati olemas 100–150 liitrit diislikütust ja sadakond liitrit bensiini.
Tänavu 5. aprillil kell 23.13 võttis ta Viljandi Endla Statoilist 91 liitrit diislit, minut hiljem 45 liitrit bensiini ja nelja minuti pärast veel 62 liitri diislit. Kokku tankis ta viie minuti jooksul 198 liitrit kütust.
Samasugune stsenaarium kordus 7. juunil. Sel päeval kell 14.52 tangiti Toobali kaardiga Viljandi Männimäe Statoilis 96 liitrit diislit, viis minutit hiljem sealsamas 54 liitrit bensiini ning kell 23.27 Viljandi Endla Statoilis enam kui 124 liitrit diislit. Kokku teeb see 220 liitrit diislikütust ja 54 liitrit bensiini ühe päeva jooksul.