Maanteeamet tutvustas täna tee-ehitajatele oma auditi tulemusi, millega sooviti teada saada, miks teed juba enne garantiiaja lõppu lagunevad. Põhiliste probleemidena leiti, et teede kvaliteet on väga kõikuv. Katte paksus erineb kohati kuni kaks korda.
Vaata, millistel teelõikudel tuvastas maanteeameti audit ehituspraaki
Maanteeameti peadirektori Aivo Adamsoni sõnul avastati puudused kümnel vaatluse all olnud objektilt. Ühelt objektilt (Ruu-Ihasalu teelõik) mittevastavusi ei tuvastatud, ilmselt on tegemist maanteeameti enda tehtud veaga tellimuse esitamisel.
«Puudused on esitletud ja ehitajatele edastatud. Näiteks katendite kihtide paksus ei vasta projektile, mis ei taga tee vastupidavust koormusele või näiteks tee alumistes kihtides on materjal, mis ei juhi ära vett tekitades sellega «külmunud toru efekti». Nüüd on ehitajatel vaja kodutööd teha ja endapoolsete ettepanekutega, kuidas konkreetsetes kohtades põhjused likvideerida, meie juurde tagasi tulla,» rääkis Adamson.
Kokku uuriti 135 pinnase proovi ja 40 asfaltkatte proovi.
Maanteeamet ootab ehitajatelt konstruktiivseid ettepanekuid, mis tagaks lepingutes fikseeritud eesmärgid. «Kui lepingus kehtiv nõue ei taga tulemust, siis tuleb välja mõelda selline variant, mis tagaks soovitud tulemuse,» märkis Adamson ja lisas, et kõige selle eelduseks on mõistlik koostöö ehitajatega.
Uuringusse kaasati järgmised objektid:
Objekt | Vaatlusalune koht |
Viitna viadukt | Rambid R-1 ja R-2 |
Mäo ümbersõit | põhitee, kogujateed ning rambid |
Tallinn-Pärnu-Ikla (rajatud 2002, garantiiaeg läbi, tulemusi uuringus ei esitletud) | Km 170-176 |
Pärnu-Rakvere mnt | Mäo-Viisu km 96-99 |
Tallinna ringtee (rajatud 2008, garantiiaeg läbi, tulemusi ei esitletud) | Saku viadukt |
Tartu-Jõgeva-Aravete | Kaarepere viadukt |
Võru-Räpina | Km 2,1-6,6 |
Tartu-Viljandi-K.-Nõmme | Rõhu-Puhja km 9-22 |
Kurna-Tuhala | Km 0-3,5 |
Ruu-Ihasalu (ehitajapoolseid puudusi ei olnud) | Km 11 |
Pärnu ümbersõit | Ehitaja tee ja Papiniidu pikenduse ristmikud |
Viitna viadukti rambid
Proovidest selgus, et ühest kohast on killustikalus nõutud paksusest õhem (nõue 20cm, tegelik tulemus 17,5 cm). Ühest kohast ei ole dreenkiht maksimaalsel tihedusel filtreeruv. Asfaltsegust eraldatud täitematerjali purunemiskindluse tulemus viitab sellele, et pole kasutatud kooskõlastatud seguretseptis deklareeritud täitematerjali.
Mäo-Viisu teelõik
Kandevkihi asfaltsegu paksus erineb projektsest üle lubatud hälbepiiri kahel juhul kahest. Ühel juhul kahest erineb kandevkihi asfaltsegu sideaine sisaldus võrreldes retseptis esitatud sisalduse üle lubatava piiri. Ühel juhul kahest ei vasta kandevkihi asfaltsegu täitematerjal kooskõlastatud retseptis esitatud täitematerjali omadustele. Pole arvestatud tellija piirangut paesõelmete kasutamise kohta
Kaarepere viadukt
Kulumis- ja kandevkihi asfaltkatte kihipaksused on väiksemad kui nõutud. Killustikaluse paksus on õhem kui nõutud. Kruusliivast dreenkihi paksu on õhem kui nõutud.
Võru-Räpina teelõik
Km 2,7 juures erinevad katendi kihtide paksused projekteeritud paksustest. Kulumiskihi asfaltsegu täitematerjal ei vasta kooskõlastatud seguretseptis esitatud täitematerjalile. Km 2,7 kandevkihi asfaltsegu terastikuline koostis hälbib lubatud piiridest rohkem
Tartu-Viljandi- Kilingi-Nõmme-Rõhu-Puhja teelõik
Dreenkihi filtreeruvuse nõuded ei ole täidetud. Kulumiskihi asfaltsegu sideaine sisaldus hälbib 3/6 juhtudel lubatust rohkem ning terastikuline koostis hälbib ühel juhul lubatust rohkem. Kandevkihi asfaltsegu terastikuline koostis hälbib lubatust rohkem kõikides uuringu kohtades ning sideaine sisaldused hälbivad lubatust rohkem kahel juhul viiest. Kohati erinevad asfaltkatte kihtide paksused projektsest
Kurna-Tuhala lõik
Katendikonstruktsioonide kihipaksused erinesid projektis ette nähtud paksustest. Kulumiskihi asfaltsegu täitematerjal ei vasta kooskõlastatud seguretseptides esitatud täitematerjalidele. Kandevkihi asfaltsegu retsept sisaldab nõutust rohkem «sõelmete» fraktsiooni. Dreenkihi filtreeruvus ei täida nõudeid maksimaalsel tihedusel .
Pärnu ümbersõit
Ehitajate tee ja Tallinna mnt ristmikul kasutatud siduvkihi asfaltsegu deformatsioonikindlus ei vasta retseptis toodud deformatsioonikindlusega. Ehitajate tee ja Tallinna mnt ristmiku piirkonnas kasutatud kandevkihi asfaltsegus pole arvestatud tellija piiranguga paekivisõelmete kasutamise kohta. Ehitajate tee ja Liivi tee ristmikul kasutatud siduvkihi asfaltsegu ei täida jäävpoorsusele ja skeletipoorsusele esitatud nõudeid.
Mäo ümbersõit
Põhiteele tehti kolm puurimist. Ühel juhul kolmest ei vastanud põhitee killustikaluse paksus nõutud paksusega.
Põhitee dreenkihi proovidest üks proov kahest ei täida filtreeruvuse nõuet maksimaalsel tihedusel. Põhitee muldkeha proovidest kaks proovi kahest ei täida filtreeruvuse nõuet maksimaalsel tihedusel
Kogujateede dreenkihi materjali proovidest 2/8 ei täida filtreeruvuse osas nõuet ning maksimaalsel tihedusel ei täida filtreeruvuse nõuet ükski proovidest
Kogujateede muldkeha materjalidest 2/8 ei täida filtreeruvuse nõuet ning maksimaalsel tihedusel ei täida 6/8 proovidest filtreeruvuse nõuet. Rampide dreenkihtide materjalidest 4/6 ei täida filtreeruvuse nõuet maksimaalsel tihedusel. Rampide muldkeha materjalidest 1/6 ei täida filtreeruvuse nõuet ning ükski proov ei täida filtreeruvuse nõuet maksimaalsel tihedusel
Põhitee kulumiskihi asfaltsegu täitematerjal ei vasta tellija nõudele ning kooskõlastatud retseptis esitatud täitematerjali omadustele.
Põhitee siduv- ja kandevkihi asfaltsegude terastikulised koostised väljuvad lubatud hälvete piiridest.