Rail Balticu projektijuht Indrek Sirp ütles, et raudtee ehitamine läbi Tartu poleks majanduslikult tasuv võrreldes planeeritava Pärnut läbiva trassiga ning samuti oleks selle ehitamine umbes pool miljardit eurot kallim.
Projektijuht: Tartut läbiv Rail Baltic oleks pool miljardit kallim
Eile Postimehes ilmunud arvamusloos kirjutas Hannes Astok, et Rail Balticu Tartu kaudu käima panemisel on palju enam plusse kui miinuseid ning see ühendaks Euroopaga Eesti suuruselt teise keskuse. Astok tõi välja, et reisijaid oleks enam ning ära jääks maade võõrandamine uue raudteekoridori rajamiseks. Sirp leidis aga, et majanduslikult on mõistlikum Tallinn-Pärnu-Riia trass.
«Seal on mitu trassi läbi uuritud. Majanduslikult mõistlikum on uus trass Tallinn-Pärnu-Riia. Analüüsiti ka Tartust läbiminevaid trasse ja nende puhul oli nii, et kui teha ka uus, mis oleks lühem, otsem, sirgem ning poleks vanas koridoris, siis selle puhul reisijaveo aspektist vaadates oleks rohkem reisijaid ja nendest tulenevat tulu, aga kaubavedude osas jääks see selgelt alla Pärnust läbiminevale trassile,» lausus projektijuht. «See, et ehitada uus rööbas vanasse koridori andis veel viletsamaid tulemusi. Nii kauba- kui inimveo osas jääb see alla trassile, mis läheks otse läbi Pärnu Riiga.»
Sirp lisas, et trass läbi Tartu oleks umbes sada kilomeetrit pikem. «Sellest saab arvestada, et see oleks umbes pool miljardit kallim. Üks kilomeeter on umbes neli miljonit sõltuvalt maastikust. See oleks kallim ja teeks sõidu pikemaks. Kaubavedude puhul on oluline kui kiiresti ja kui odavalt saab ühest kohas teise vedada.»
Rail Balticu kodulehe andmetel kestaks Tallinn-Pärnu reis vähem kui tund aega ning Tallinn-Riia umbes kaks tundi.
«Keskmine kiirus oleks Tartu-Valga trassi mööda 127 kilomeetrit tunnis, samal ajal Pärnu-Riia oleks 170,» märkis Sirp. «Olemasoleva trassi geomeetria, nagu Aecomi uuring näitas, ei võimalda sõita kiiremini mõnes kohas, mis toob ka keskmise alla. Vana koridori kasutamine Tartu puhul oleks majanduslikult mõttetu.»