Päevatoimetaja:
Andres Einmann
+372 666 2072
Saada vihje

Valitsus toetas omavalitsuste mainekampaaniate keelamist enne kohalikke valimisi

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Valimisreklaamide mahavõtmine Tallinnas
Valimisreklaamide mahavõtmine Tallinnas Foto: Peeter Langovits

Valitsus andis põhimõttelise toetuse  riigikogu liikme Valdo Randpere (Reformierakond) algatatud eelnõule, mis keelaks valimisreklaami kolm kuud enne kohalikke valimisi. 

Eelnõuga soovitakse keelustada kohaliku omavalitsuse üksusel kolm kuud enne valimispäeva esitada oma reklaamides ja reklaamikampaaniates kandidaatide isikuid. Eelnõuga soovitakse ära hoida olukorrad, kus näiliselt kohaliku omavalitsuse tegevust propageeriv reklaam on tegelikkuses suunatud kandidaatide tegevuse või isiku reklaamimisele.

Valitsus andis eelnõule põhimõttelise toetuse, kuid leiti, et eelnõu eduka rakendumise huvides on vaja seda veel täpsustada.

Justiitsminister Hanno Pevkur märkis valitsuse pressikonverentsil, et talle tegelikult üldse ei meeldi, et riigikogu peab selle teemaga tegelema, kuid paraku on maksumaksja raha eest valimiskampaania tegemine läinud üle võlli absurdsuseni.

Ta meenutas, kuidas riigikogu valimiste eel avasid linnajuhid vestides lasteaialaste juuresolekul prügikastiluuki: «Vabandust väljenduse eest, aga kuskil peab olema eneseväärikus, ka linnajuhtidel,» arvas ta.

«Iseenesest see, et omavalitsus midagi teeb ja kui see on korralikult tehtud, seda ka väärikalt avatakse, seda ei pea taunima. Aga kui minnakse prügikasti avama või avatakse ühte teed kolm korda, siis muutub see naeruväärseks ja tekib küsimus, kas me võimendame seda või mitte. Iseenesest keeldude panemine ühiskonda paremaks muuta ei aita.»

Minister Taavi Rõivas märkis, et tal on väga piinlik, kui madalale Tallinna linnavalitsus on langenud. Ta täpsustas, et eelnõuga ei soovita keelata mitte poliitreklaami, vaid maksumaksja raha eest tehtavat reklaami kandidaatidele ja erakondadele, mida Keskerakond Tallinnas kõikidel võimalikel viisidel tegi ja sellega mitte ainult valitsuse, vaid kogu Eesti ühiskonna taluvuspiire ületas.

Poliitreklaami definitsiooni puudutavale küsimusele vastanud Reinsalu rõhutas, et mõistete ümber keerlemisega väga kaugele ei jõua. «Põhimõte on, et maksumaksja raha eest ei tehta reklaami ja ongi punkt. Kui läheme mõistetesse sisse, siis ma arvan, et me upumegi ära. Nagu see poliitreklaami defineerimine ongi lootusetu juhtum.»

Justiitsminister Hanno Pevkur rõhutas samuti, et eelnõus räägitakse eelkõige mainekampaaniast. «Seaduseelnõul on kaks poolt – üks puudutab kandidaate ja nende kasutamist, teine omavalitsust ja selle mainekujundust. Need tuleb hoida lahus,» rõhutas Pevkur.

Eelnõu väljatöötamise tingis vajadus täpsustada valimisagitatsiooni ja –reklaami reeglistikku, kuivõrd praktikas on ilmnenud juhud, kus valimisagitatsioonile ja valimisreklaamile sätestatud piiranguid eiratakse, kasutades selleks maksumaksja vahendeid kohaliku omavalitsuse eelarve kaudu.

Eelnõuga nähakse ette, et kohaliku omavalitsuse üksusel on kolm kuud enne valimispäeva keelatud igasugune mainekampaania. Ka nähakse ette, et teatud reklaamiliigid on kolm kuud enne valimispäeva keelatud, et vältida olukorda, kus kohaliku omavalitsuse eelarvest ehk maksumaksja rahast finantseeritakse tegelikkuses kandidaatide tegevust.

Kehtiva seaduse järgi on alates kandidaatide registreerimise viimasest päevast keelatud poliitiline välireklaam.

Valitsuse arvamus esitatakse 1. novembriks riigikogu põhiseaduskomisjonile.

Tagasi üles