Autor kasvab koos oma lastega. 60ndate lõpus kirjutab ta juba suurematele lastele ja teismelistele. Oma laste ja nende sõprade koolielu pealt kirjutas Mänd «Toomas Linnupoja» (1968) ja «Miks sa vaikid?» (1969).
Esimesse läksid kõik naljakad juhtumused, teise tõsised; esimene poisteraamat, teine tüdrukutele. «Miks sa vaikid?» äratas tähelepanu, vastukajasid ja võitis paljudeks aastateks lugejaid. Sedalaadi kirjandust võis tollal ühe käe sõrmedel üles lugeda.
Ilmunud oli Rannamaa «Kasuema», Männi raamatuga samal aastal tuli A. Perviku «Õhupall», alguse sai ka
S. Truu Silja raamatute rida. Tarvidus ning nõudlus selliste juttude järele, nagu Männi kirjutatud Bianka lugu, oli suur.
Niisiis oli kirjanik 70-ndate alguseks «suureks kasvanud», kui ühtäkki sündis «Karu aabits» ja Mõmmi. Millest võib aimata, et majja tuli taas peenikest peret. «Karu-aabits» (1971) oli haridusministeeriumi tellitud. Et vältida poliitilisi teemasid, viis Mänd täheõppimise metsa karude, huntide, rebaste, jäneste seltsi.
80-ndatel sai kirjanikul «Jorrupõrnika» ja «Kissellikate» aeg läbi. Nüüd kirjutas Heljo Mänd rohkem suurtele lastele: «Uks endasse» (1979), «Väike malemäng tänaval» (1981), «Kalad akvaariumis» (1987) jne, milles on tundliku teismelise eneseotsinguid ja muid sellele eale iseloomulikke mureasju. Lood on närvilised nagu toonane aeg. Autor on püüdnud olla esmajoones õiglane, avameelne ja mõistev.
Mitte ainult lastekirjanik
1983. a ilmunud jutukogu lapsepõlvemälestustest «Väikesed võililled» tunnistati J. Smuuli kirjanduspreemia vääriliseks. Lood olid valmis juba siis, kui kirjanikul aastaid 40. Kirjastaja arust polnud see sobilik iga mälestusi avaldada. 17 aastat hiljem lood ilmusid, tõsi küll, muist lükati kõrvale kui laste jaoks sobimatult murelikud.