Aga ma ei lisaks sinna, et igal teatril võiks olla oma kriitik. Kriitiku funktsioon peaks olema olla objektiivne. Märgata ja toetada seda, et üks või teine teater on leidnud oma tee. Ja kui üks teater käib sellel teel teist, kümnendat või neljakümnendat aastat, siis tuleb seda toetada. Praegu on teatrikriitikud pigem reporterid. Samas ei saa neid vist ka süüdistada, sest me elame kapitalismi tingimustes.
Ühte asja tahaksin küll neile südamele panna. Loomulikult on igal inimesel võimalik arvata nii või naa, aga praegu olen märganud neil, kes kirjutavad, on seda võibolla raske uskuda et väga paljud, kellest kirjutatakse, enam ei loe seda või vaatavad diagonaalis üle või vaatavad ainult kirjutaja nime. Ja tulemus on selles, et tegijatel tekib mitte ainult kirjutajate, vaid üksteise suhtes eelarvamus. Olen märganud, kuidas mõni teises teatris töötav inimene on vaadanud meie teatri poole eelarvamusliku pilguga.
Toon väga lihtsa näite on ülbeks läinud, ei hooli teistest jne. Meie siin niimoodi ei tunne ega mõtle. Samamoodi olen märganud, et ka mul endal on teise teatrisse minnes eelarvamus. Ja ma ei ole seda eelarvamust oma peas välja mõelnud, selle on tekitanud ajakirjandus, ehk need inimesed, kes teatrist kirjutavad, vastandades eri teatrites olevaid tegijaid, suundumusi: see on parem ja see on halvem, või veel hullem: see on õigem ja see on valem.
K. K.: Näiteks «Rakvere tegi Linnateatrile ära» kahe «Boob teab» lavastuse puhul.
E. N.: Tegijaid ja esteetikaid ei saa vastandada. Igal loojaisiksusel on oma nägemus ja see on suur õnn. Ei saa öelda, et üks teater teeb õigemini kui teine. Kui teatriinimesed saaksid omavahel kokku, selguks, et nad kõik võiksid mingite probleemideta töötada ühes teatris, ühe suurepärase lavastaja suurepärases lavastuses.
K. K.: Bertolt Brecht pidas oma «Vaseostus» vajalikuks, et lavastajal oleks juures ka dramaturg, filosoof või teoreetik. Tunned sa puudust inimesest, kellega maha istuda ja teoretiseerida, üritada kogu seda kummalist pilti kuidagi lahti seletada, mingeid arengutendentse ära aimata? Minu elu üks ilusamaid ja viljakamaid aegu oli see, kui Mati Unt oli meil kirjandusala juhatajaks. Meil oli, millest rääkida, mida arutada. Tartus koolitatakse teatriteoreetikuid. Ootaksid sa sealt kedagi?
E. N.: Ma pean ütlema, et ma ei oskaks nendega rääkida. Ja mitte sellepärast, et süü on neis.
K. K.: Põlvkonnad on erinevad.
E. N.: Ilmselt on ka põlvkonnad erinevad, aga ennekõike koolid. Selles koolis, kus näitlejad ja lavastajad on õppinud, on üks eesmärk, Tartus on teine. Ja ma ei anna üldse hinnangut, kumb kool on parem või õigem, nii ei tohigi teha. Üks kool peab teatri juures olulisemaks ühtesid aspekte, teine teisi ja nende aspektide kokkupõrget võimegi aeg-ajalt ajalehes märgata.
K. K.: Mina ise tunnen hetkel puudust protsessist, kuidas mõtestada kõike seda, mis tegelikult toimub. Praegu lähenetakse sageli nii, et see mulle meeldib ja see mulle ei meeldi. Aga milline on dünaamika tegelikult?
E. N.: Et seda mõista, peab inimene tundma väga hästi teatri spetsiifikat ja mitte kõrvalt vaadates. See on sama asi kui rätsep ülikonda õmmelda ei oska, ma umbusaldaksin tema ükskõik milliseid väljaütlemisi selles valdkonnas. Kui inimene, kes ei ole elanud perekonnaelu, hakkab rääkima laste kasvatamisest, siis ma kahtleksin selles. Väga raske on oodata, et inimene oleks võimeline üldistama ja nägema protsesse, mis toimuvad eesti teatris tervikuna, töötamata päevagi teatris.
K. K.: Kas on midagi, mida sa radikaalselt tahaksid muuta?
E. N.: Praegu on minu meelest see aeg, kus olulisem on hoida ja säilitada. Aga kui muutmisest rääkida, siis üks asi on küll. Ma ei pea õigeks kommertsürituste toetamist riigi poolt. Teatud asju peaks nüüd juba julgema lahus hoida. Ma ei räägi ainult muusikalidest, see puudutab kõiki kunstivaldkondi kui tegemist on rahateenimise eesmärgil tehtud üritusega, siis ei peaks seda riiklikult doteerima.