Mitmes ajalooannaalis märgitakse, et 7. juulil 1965 taasavati Tallinn-Helsingi laevaliin, millel esimese reisi olevat sooritanud mootorlaev Vanemuine.
Tähtpäev on kahtlemata märkimist väärt. Selles veendumiseks piisab vaid põgusalt meenutada, mis edasi sai hotell Viru, mootorlaev Georg Ots, isiklik soomlane jpm.
Mis aga puutub tehioludesse, siis vajavad need mõningast täpsustamist. Eesti Meremuuseumi direktori Urmas Dreseni kinnitust mööda tegi esimese reisi ja (taas)avas järelikult ka laevaliini hoopis soomlaste Wellamo juba sama aasta 9. juunil. See asjaolu pole just saladus, aga väga levinud see teadmine ka pole.
Pole võimatu, et kadunud Vanemuise praegune maine Eesti-Soome regulaarse laevaühenduse taasavajana on omaaegsete nõukogulike meediaolude kauge kajastus, kus soomlaste laeva kurseerima hakkamine ei pruukinud meediakünnist ületada, Nõukogude laeva oma aga küll.
Tegemist oli tuliuue ja laeva-arhitektuurses mõttes igati õnnestunud (ehk lihtsamalt öeldes ilusa) alusega, mille olid valmistanud vennaliku Bulgaaria töömehed Varna Dimitrovi laevatehases. Esialgu pandi talle nimeks Artek, aga Helsingi ja Tallinna vahele selline nimi muidugi ei sobinud.
Vanemuist võib seevastu igati õnnestunud valikuks pidada, sest kes ta siis muud on kui eestikeelne Väinämöinen, viimane aga on soome mütoloogia nurgakivi. (Seejuures ei maksa Vanemuist segi ajada Tartu jõesadamas baseerunud tillukese nimekaimuga, kelle pardal siinkirjutaja umbes samal ajal kord Peipsi järvel päris kenakese tormi üle elas.)
Kui nüüd koos Vanemuisega meenutada ikkagi (ka) Wellamot, siis pole see juuksekarva lõhkiajamine, vaid sellel on sügavam põhjus. Nimelt Wellamo tõepoolest mitte ei avanud laevaliini, vaid jätkas oma vana tegevust, sest ta oli sellel liinil merd kündnud juba enne sõdagi, täpsemalt öeldes alates aastast 1927!