«See ooper räägib olukorrast, kus me elu tõsiasju mitte teades mõtleme oma peas igasuguseid tõest kaugeid mõtteid,» räägib dirigent. «Omamata eralduses infot, muutume naljakaks.» Kaljuste ei soovinud tänapäevastatud lavastust, nagu neid mitmel pool tehakse Haydni ajal elati lihtsamate ja selgemate reeglite järgi.
«Selle aja inimesed olid teistsugused. Ooperis kajastub tollaseid reegleid, eetilisi tõekspidamisi, ettekujutust aust ja truudusest,» räägib dirigent ja avaldab lootust, et etenduses küündib esile heatahtlikku, otsekui naiivsevõitu puhta meelega inimese maailmatunnetust. Vaatab Priit Pedajase poole. Nad on olulises kokku leppinud. Kaljuste ütleb, et usaldab lavastajat. Too noogutab.
Tõnu Kaljuste naljatleb, et Haydni muusika on siin «kaksteist kilogrammi kergem kui see raskem muusika». Ta naerab. Võrdleb inimese hingamisega, mis võib olla kerge ja raske. Haydni muusika õukonnaooperites hingab kergusega, mis vabastab. Selline ongi tervistav muusika.
Tervisemuusikaga jätkab ka 19. novembril Laulasmaa SPAs Tõnu Kaljuste käe all startiv Joseph Haydni kammermuusika sari, kus novembri ja detsembri nädalalõppudel mängitakse Neeme Punderi ja Harry Traksmani soleerimisel ette kõik helilooja triod ja kvartetid.
Joseph Haydn «Üksik saar»
Nargen Opera, Tallinna Kammerorkestri ja Eesti Draamateatri ühisprojekt
29. oktoobril kell 19 ning
30. ja 31. oktoobril kell 20 Eesti Draamateatris