Haigekassa on asunud uuendama oma kodulehte ja kuulutas välja kodulehe visuaalse kontseptsiooni kujundamiseks riigihanke, mille kõrged nõudmised tekitavad aga veebidisainerites küsimusi, kas tegu pole mitte suunatud pakkumisega juba ette väljavalitud firmale.
Haigekassa uue kodulehe riigihange tekitab küsimusi
Lisaks seadustes nõutavatele dokumentidele tuleb pakkumusel osalejatel esitada haigekassa praeguse veebilehe kasutusmugavuse analüüs, millest peavad lähtuma ka ettepanekud veebi parandamiseks ja uue kujunduslahenduse kirjeldus; lisaks kujunduse näidised kaheksale alamlehele; samuti projektiplaan.
«Sisuliselt soovitakse pakkumise jaoks tervet valmis ja läbitöötatud disainilahendust. On keskmisel veebifirmal aega ja huvi sellises mahus töid niisama proovimise mõttes teha? Mulle isiklikult tundub see ulme,» kirjutab üks veebidisainer veebidisaini ja -arenduse temaatilises foorumis hanget kommenteerides. Teine lisab, et nende ettevõte loobus hankel osalemast peale 10 minutit nende tingimuste lugemist. «Mul jäigi lõpuni arusaamatuks, kas see on mõeldud eeltööna või projekti lõpptulemusena. Sest esimene on ju tegelikult mõeldamatu, kuigi tundub, et seda küsitaksegi. Enam segasemat hanget väga ei mäletagi.»
Üks kommenteerija leidis ka, et tegelikult on selle töö suurim osa just nõutud eeltöö, disainimine ise on juba ainult viimistlus.
Samuti leidus arvamusi, et küllap keegi hankel siiski osaleb, aga ilmselt mitte oma ala parimad. Mitmetel tekkis hoopis arvamus, et hanke võitja on ette teada ja selle firma «sahtlis» olevate kavandite järgi ongi kogu hange üles ehitatud.
Haigekassa avalike suhete juht Evelin Koppel kinnitas, et tegemist ei ole suunatud pakkumusega. «Kuna opereerime maksumaksja rahadega, tahame võimalikult mõistliku hinnaga saada maksimaalselt head tulemust,» põhjendas Koppel.
«Hanke kokkupanekul konsulteerisime eelnevalt teiste kodulehe kujunduse tellinud asutustega ning dokumentide hulk ja tööde ettevalmistamiseks antud aeg tundus meile saadud tagasiside põhjal realistlik. Oleme eelnevalt korraldanud ka mitmeid teabekampaaniate riigihankeid, nendes nõutud dokumentide hulk ja ettevalmistusaeg on olnud võrreldavad selle hankega,» ütles Koppel.
Tema sõnul külastatakse haigekassa kodulehte sageli ja seal on infot kõigile elanikkonnagruppidele. «Kuna meie valdkonda puudutavad teemad on siiski suhteliselt keerukad, tahame, et pakutav lahendus tõesti vastaks kõigi vajadustele, info oleks kergesti leitav, hästi presenteeritud ja arusaadav. Sellest ka kõrged nõuded hankes osalejatele,» sõnas Koppel.
«Dokumentide ettevalmistamiseks ja kokkupanekuks oleme andnud pakkujatele 6 nädalat,» arvas Koppel, et ajahätta ei tohiks huvilised jääda.
Töö eeldatavaks maksumuseks on haigekassa arvestanud 12 000 eurot. Pakkumuse esitamise tähtajaks on 12. aprill.
«Oleme arvestanud, et kodulehe lõplik kujundus on valmis juuni keskpaigaks. Avalikkuse ette jõuab haigekassa uue kujundusega koduleht ilmselt alles järgmisel aastal, kuna kodulehe kujunduse hankele järgneb tehniline hange,» lisas Koppel.
Rahandusministeeriumi kommentaar
Rahandusministeeriumi riigihangete ja riigiabi osakonna juhataja asetäitja Armin Lastovents:
Hankija ainupädevuses on enda põhjendatud vajadustest tulenevalt otsustada, mida ning millistel tingimustel riigihankega tellida. Teisisõnu saab hankija näiteks otsustada hankeeseme kvaliteedinõuete üle. Seega ei saa rahandusministeerium, teadmata hankija vajadusi, anda hinnanguid küsimuses, kas konkreetses riigihankes on hankija nõudmised põhjendamatult kõrged või mitte. Ainuüksi kõrged kvaliteedinõuded ei tähenda automaatselt riigihanke menetluse suunatust konkreetsele pakkujale.
Artiklis esinenud kommentaarides kasutatud väljendid «jäigi lõpuni arusaamatuks», «segasemat hanget» viitavad justkui sellele, et potentsiaalsed pakkujad ei ole kasutanud võimalust küsida selgitust segaseks jäänud hanketingimuste kohta. Samuti saab teha põhjendatud ettepanekuid tingimuste leevendamiseks või muutmiseks.